Bygg- og anleggsteknikk

Utdanningsprogrammet omfatter produksjon, oppføring, ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg med tilhørende tekniske installasjoner. Det stilles strenge krav til kvalitet og sikkerhet.

Vg1 Bygg og anleggsteknikk

Bygg- og anleggsteknikk er et bredt kurs som danner basis for mange yrker innenfor samferdsel-, anlegg-, bygg-, klima- og overflatefag. Kurset omfatter teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter innen en lang rekke teknikker, verktøy, utstyr og materialer, som for eksempel stein, tre, mur og kjemiske materiale.

Vg2 Tømrer

Elever som står inne i bygghallen. foto - Klikk for stort bilde Bernt Haaland

På tømrer utvikler du kompetanse i å bygge nye bygninger og bygge om eksisterende bygninger. Du lærer om trekonstruksjoner og konstruksjoner i sammensatte materialer. Kurset omfatter også bygningsfysikk, fuktmekanikk og det å utvikle forståelse for å lage energieffektive konstruksjoner.

Vg2 Anleggsteknikk

Her lærer du grunnleggende anleggsteknikk og hvordan vi kan forme naturen ved hjelp av maskiner. Arbeid i fjell, stein, jord og andre grusmasser krever gode kunnskaper om hvordan massene er satt sammen. Bruk av store kraftige anleggsmaskiner krever konsentrasjon, sikkerhet og god planlegging. Vg2 Anleggsteknikk rekrutterer både fra vg1 Bygg- og anleggsteknikk og fra vg1 Teknologi og industriell produksjon.

Du kan bli

• vei- og anleggsfagarbeider eller asfaltør
  • banemontør eller anleggsmaskinfører
  • maler, murer, tømrer eller rørlegger
  • stillasbygger, taktekker eller blikkenslager
  • trevaresnekker eller glassfagarbeider

Du lærer

• produksjon og oppføring av nye bygninger og anlegg
  • ombygging og vedlikehold av bygninger og anlegg
  • om tekniske installasjoner
  • om kvalitet og sikkerhet
  • materialkunnskap

Hvorfor velge Byremo Videregående skole?

• Erfarne lærere
  • Lærerne setter elevene i fokus
  • Mye variert arbeid
  • Praksis ute i bedrift
  • Blir kjent med bedrifter i nærområdet
  • Gode muligheter for lærlingekontrakt
  • Muligheter for å jobbe enten i nærområdet eller på reisejobber.
  • Muligheter for å etterutdanne seg for å få andre stillinger innen faget